/19.9. 2023/ Jen půl roku po premiéře v newyorském Golden Theatre na Broadwayi uvede Švandovo divadlo v Praze světově úspěšné drama Na první pohled australsko-britské autorky Suzie Miller. Napínavé monodrama z prostředí špičkových právníků je nejen intimním ženským příběhem, ale i aktuálním příspěvkem do debaty o změnách v trestním zákoníku, k nimž se má v nejbližší době vyjádřit také Parlament České republiky. Tuzemské publikum inscenaci poprvé uvidí 7. října ve Studiu Švandova divadla. Režie se ujme Lucie Ferenzová, hlavní roli advokátky Tessy Enslerové ztvární Marie Štípková. Pro ni je monodrama příležitostí, jak předvést svůj talent, hereckou zkušenost i sílu své mimořádné osobnosti.
Téma, které hýbe justicí
Titul Na první pohled (v originále nazvaný Prima Facie) byl uveden poprvé v roce 2019 v The Stables Theatre v Sydney. Od té doby už posbíral mnoho významných divadelních ocenění včetně ceny Laurence Oliviera za nejlepší hru roku 2022.
„Důvodem úspěchu je především výborně napsaný text, jenž svým úderným tempem připomíná dokonale odsýpající sportovní zápas nebo napínavý koňský dostih. Právě závod vyšlechtěných koní, k nimž autorka Suzie Miller elitní právníky přirovnává, podobu naší inscenace v lecčems inspiroval,“ říká dramaturg inscenace David Košťák.
„Publikum ale hra myslím zaujala i poutavým ztvárněním aktuálního tématu, které právě teď hýbe společností doslova napříč celým světem. Také u nás připravujeme inscenaci v době, kdy se do českého parlamentu dostává návrh na úpravu definice znásilnění,“ upozorňuje Košťák.
Perspektiva vítězky a pohled přeživší
Hrdinkou inscenace je mladá žena, úspěšná právnička Tessa Ensler, která divákům vypráví svůj osobní příběh. Chytrá a cílevědomá Tessa se ze skromných poměrů vyšvihla na post brilantní obhájkyně. Ve své profesi se prosadila navzdory ostré mužské konkurenci. Adrenalin soudních procesů, kdy se většinou cítí být „na koni“, si tak užívá. Své klienty umí vysekat takřka z čehokoli, včetně obvinění ze sexualizovaného násilí. Jednoho dne však zažije něco, co ji vyhodí ze sedla. Z bolestné perspektivy oběti – přeživší trestného činu – je nucena jinak nahlédnout nejen na svůj dosavadní život a práci, ale i na celý vyšetřovací a soudní systém…
Chybějící pohled žen
„Na hře mě zaujalo, že v ní jde o naléhavý ženský příběh i o závažný společenský problém,“ říká režisérka Lucie Ferenzová. „A ten se netýká jen konkrétních paragrafů, které ani v naší justici neodrážejí specifickou zkušenost a pohled žen. Jde tu o postoj a hodnoty: ty, v nichž jsme vyrostli, i ty, k nimž se jako společnost chceme v budoucnu hlásit,“ míní režisérka.
Divácky přitažlivá je podle Ferenzové i možnost nahlédnout pod pokličku samotného soudního přelíčení. Britské soudnictví sice funguje v některých ohledech jinak než u nás, podle režisérky to však není důležité. „Zjistila jsem, že díky filmu a televizi znají naši diváci spíše anglosaskou soudní praxi postavenou na názoru poroty. I zde tedy mohou vnímat to, co je opravdu podstatné – jedinečné, poutavě líčené a výborně vystavěné právní drama dotýkající se našeho soucitu i smyslu pro spravedlnost,“ je přesvědčena režisérka.
„Na první pohled je inspirováno reálnými případy znásilnění, před nimiž zákon zavřel oči,“ doplňuje ji dramaturg David Košťák.
S tím souhlasí i Marie Štípková, představitelka Tessy. „Jde především o prozření hlavní postavy skrze přímý zážitek. O nutnosti redefinice znásilnění. A o tom, že na všechno opravdu nelze uplatňovat mužský pohled,“ uvádí herečka.
Podle Štípkové její hrdinka věří v právo a právní systém. „Bez výhrad přijala pravidla hry. A to i s tím, že ta pravidla byla po staletí nastavována muži. I proto může na začátku hry působit trochu tvrdě, až nežensky,“ říká Štípková, která před studiem herectví absolvovala jeden semestr na právnické fakultě.
Výrazné ženské tvůrkyně
Byť jde o monodrama, jeviště bude s Marií Štípkovou sdílet i herečka a hudebnice Markéta Ptáčníková. Ta se – coby autorka původního hudebního doprovodu a bubenice v jedné osobě – osobně postará o živou hudbu přímo na jevišti. „V inscenaci budeme pracovat i s motivem zrcadlení postav, s obrazem ženského principu a s pocitem neskutečna, který hlavní hrdinka po činu zažívá. Věřím také, že Markétino bubnování vnese do příběhu živou ženskou energii a připomene nám tep lidského srdce,“ říká režisérka Lucie Ferenzová, která ke spolupráci přizvala i další výrazné tvůrkyně.
Scénu navrhla Jana Hauskrechtová, nepřehlédnutelná osobnost současné české scénografie. Do prostoru Studia umístila velkou koženou sedačku v tělové barvě, která prostoru dominuje a současně je i místem činu. Zároveň odkazuje i k agresi a tělesnosti hrajícími v příběhu podstatnou roli. Scénu postupně plní i „důkazní“ předměty, vztahující se k událostem noci, kdy k násilí došlo. „Hrací prostor bude ohraničen věšáky na koňská sedla, která i pro svůj falický tvar připomínají stálý dohled patriarchátu,“ prozrazuje dramaturg David Košťák, jediný muž v jinak čistě ženském tvůrčím týmu.
Motiv dostihů inspiroval i mladou talentovanou kostýmní výtvarnici Zuzanu Scerankovou. Ta oblékla hlavní postavu nejprve do přiléhavého jezdeckého úboru, aby postupnou proměnou kostýmů vyjádřila hrdinčin sílící pocit ztracenosti.
Podstatnou složku inscenace tvoří projekce Dity Havránkové. Publiku zprostředkují pohled doslova „z jiné perspektivy“ a zaostří na události, jimiž si Tessa prošla.
Odbornou poradkyní je Lucie Hrdá, advokátka zabývající se dlouhodobě domácím a sexualizovaným násilím a problematikou oběti trestné činnosti.
Premiéra inscenace je 7. října 2023 ve Studiu Švandova divadla a říjnové reprízy jsou již vyprodány. Inscenaci je poté možné vidět 6., 11, 20. a 21. listopadu.
Víte, že…
… české ztvárnění hry pod vedením režisérky Lucie Ferenzové je originální a nevychází z žádného zahraničního vzoru?
„Slavné je nastudování hry z londýnského West Endu s herečkou Jodie Comer v hlavní roli, která získala cenu Laurence Oliviera za nejlepší herecký výkon za rok 2022. Inscenaci díky přenosu NT Live vidělo publikum doslova po celém světě, přesto byla poté přenesena i na Broadway… My si ji ale schválně nepustili. Nechtěli jsme jí být ovlivnění a spolehli se na silný, mnohovrstevnatý text hry, abychom vytvořili něco nového,“ říká režisérka Lucie Ferenzová.
… původní název hry Prima Facie (česky “na první pohled“) je právnický termín?
V britském právu označuje předběžné soudní slyšení. To má dát odpověď na otázku, zda je žaloba dostatečně odůvodněná.
… o změně definice znásilnění se i u nás vede živá diskuse?
„V současné době jde o sexualizované chování, které na vás někdo vykoná násilím, pod pohrůžkou nebo když jste bezbranní,“ vysvětluje advokátka Lucie Hrdá. „Definice je zastaralá a neodpovídá současnému stavu z oblasti viktimologie, psychologie, psychopatologie, kriminologie a dalších oborů.“
… advokátka Lucie Hrdá, odborná poradkyně inscenace, založila spolek Bez trestu, upozorňující na bagatelizaci sexualizovaného a domácího násilí v soudních rozhodnutích?
„Bez trestu je tu proto, aby české veřejnosti ukázalo, jakým způsobem se sexualizované a domácí násilí v současnosti soudí. A musím říct, že veřejnost to stále znovu a znovu šokuje. O podobných věcech je ale třeba mluvit nahlas, aby justice dokázala obětem a přeživším intimního násilí vytvořit bezpečné místo a ne proces, kterého se musí obávat,“ říká Lucie Hrdá.
… za největší úspěch hry Na první pohled považuje její autorka Suzie Miller fakt, že ji v Londýně viděly mladé advokátky, které se rozhodly problém řešit?
„Několik z nich založilo projekt s názvem TESSA – což je kromě jména hlavní postavy i zkratka pro The Examination of Serious Sexual Assault (Vyšetřování závažných sexuálních útoků). V podstatě přepracovaly legislativu týkající se sexuálních napadení pro Anglii a jednají s některými vysoce postavenými politiky o tom, že ji předloží parlamentu, který by mohl jednat o novele, jež by po podezřelém pachateli vyžadovala, aby také vypovídal,“ uvedla Suzie Miller, která původně sama pracovala jako právnička. Zabývala se mimo jiné ochranou lidských práv a práv dětí, pomáhala také mladistvým bezdomovcům. „V právu se nic neřídí ženskou životní zkušeností. A tehdy jsem si řekla: jednou o tom napíšu,“ uvedla Miller.
Hra Prima Facie byla poprvé uvedena 17. května 2019 v divadle SBW Stables Theatre v Sydney v produkci Griffin Theater Company. Autorská práva v České republice zastupuje Aura-Pont s.r.o., Veslařský ostrov 62, 147 00 Praha 4.
Autorka zprávy: Magdalena Bičíková, mag@mediatraining.cz
FOTO:
Kompletní fotogalerii + kontakty najdete zde: https://www.svandovodivadlo.cz/media/