/18.4.2017/Nová inscenace Srdce patří za mříže ve Švandově divadle nabízí netuctovou výpověď nejmladších divadelníků o násilí a sebelásce v globálním světě. Sejde se v ní milovnice luxusního zboží, které nejradši nakupuje za pár šupů, s cizincem hledajícím srdce svého otce. Čekatel na transplantaci, ubrečená dámská kabelka, kreslený hrdina seriálů pro děti a jeho nová kamarádka Panda. Ti všichni vyprávějí o tom, jak snadné je v dnešním světě ztratit lidské srdce. Novinku pro smíchovskou scénu připravuje režisérka Alžběta Burianová. Premiéra bude 29. dubna v 19 hodin v komorním Studiu Švandova divadla.
„Inscenaci Srdce patří za mříže vytvořila nejmladší generace současných divadelníků, kteří v ní po svém a zároveň velice bystře reagují na témata, která nás obklopují,“ říká Dodo Gombár, umělecký šéf Švandova divadla. To se pod jeho vedením profiluje také jako scéna otevřená autorskému divadlu, mladým divadelníkům a novým hrám věnovaným typickým projevům i absurditám dnešní doby.
Volání, co neslyšíme
Hru Srdce patří za mříže napsal mladý dramatik a básník David Košťák přímo pro studiovou scénu jako třetí a poslední inscenaci uvedenou v letošní sezóně v rámci cyklu „Intimita – Anonymita – Agresivita“. O agresivitě, násilí i sebelásce v globální společnosti autor říká: „Násilí mi přijde nejhrozivější ve chvíli, kdy si člověk neuvědomuje, že se ho dopouští – denně třeba využíváme produkty, jejichž vznik se vážně podepisuje na kvalitě života jiných lidí. Jejich volání o pomoc však nikdy neuslyšíme. I proto jsem chtěl na jeviště předvolat nejen „pachatele“, ale i „oběti“ tohoto stavu. V určité míře totiž v sobě máme oboje,“ uvádí David Košťák, jinak také překladatel z angličtiny a kmenový dramaturg Divadla LETÍ.
V jeho hře se tak nahlas ozvou třeba exponáty z právě probíhající výstavy lidských těl. Řeč bude také o krutém pronásledování příznivců cvičení Falun Gong v Číně. A doslechneme se o transplantační turistice, kdy si dostatečně bohatí pacienti na čínských klinikách mohou koupit orgán získaný od politických či jiných vězňů – nedobrovolní dárci však tuto „výhodnou transakci“ nepřežijí…
Vedle tématu lidské odpovědnosti a lidských práv inscenace připomene i některé komičtější momenty z českého prostředí. Tím je třeba podivuhodné přátelství malého kresleného hrdiny s cizokrajnou Pandou nebo oblíbený televizní pořad složený ze srdceryvných lidských příběhů těch, co se navzájem ztratili a zase našli…
Násilí, co necítíme
Hru režíruje Alžběta Burianová, absolventka DAMU. Ta s Davidem Košťákem tvoří sehraný tým. V inscenaci ji zajímalo násilí probíhající nepřímo – v globálně propojeném světě málo viditelné a málo osobně prožívané. „Nepřímého násilí, u kterého nevidíme, jaký konkrétní dopad naše činy mají, se dopouštíme často. A ne vždy se při tom nutně cítíme jako pachatelé. Vnímám však, že se citlivost k těmto věcem ve společnosti postupně zvyšuje – čím dál víc lidí se například zajímá o to, kde a jak se vyrábí zboží, které si kupují,“ uvažuje režisérka.
V inscenaci hraje Martina Krátká, Jacob Erftemeijer, Tomáš Červinek, Petr Buchta, Marek Pospíchal a Klára Cibulková. Posledně jmenovaná herečka, stálice smíchovské scény, vnímá agresivitu zejména v médiích a na sociálních sítích. „Co mě hodně zajímá, je skrytá agrese a manipulace, kterých se při zkoušení dotýkáme. A celé to téma pronásledování lidí praktikujících Falun Gong a transplantační turistiky v Číně je zrůdné. A málo se o tom ví, i já jsem se mnoho informací dozvěděla až teď,“ komentuje svou čerstvou zkušenost Klára Cibulková.
Scénář napsal David Košťák, který je spolu s Liborem Vodičkou také dramaturgem, scénu a kostýmy vytvořila Anna Brotánková, hudební doprovod je dílem Robina Schenka.
Tříhlavý drak v dámské režii
Hra Srdce patří za mříže uzavírá trilogii na téma „Intimita, anonymita, agresivita“ – aktuálních jevů, s nimiž se dnes potýká snad každý člověk i celá společnost. Všechny tři hry zároveň nastudovaly ženy, talentované režisérky.
Připomeňme, že první titul věnovaný intimitě – hra Je to tu! z pera nejznámější současné britské dramatičky Caryl Churchill – režírovala u Švandů Viktorie Čermáková a na programu je zde od října 2016. Druhé inscenace na téma anonymity se ujala Martina Krátká, režisérka a zároveň herečka Švandova divadla. Hra Slušný člověk podle románu Obyčejný člověk Karla Čapka měla premiéru v únoru tohoto roku. Agresivitu nyní mapuje právě titul Srdce patří za mříže v režii Alžběty Burianové.
Podle Doda Gombára, uměleckého šéfa Švandova divadla, byla výchozí témata nahlédnuta pokaždé zcela jinak. „Od křehkého a náročného pokusu interpretovat současnou britskou autorku, přes poetickou adaptaci velikána české literatury, až ke zcela novému a čerstvému textu, jenž formuluje nejmladší divadelní generace,“ míní Gombár a dodává: „Myslím, že není marné položit tyto tři inscenace vedle sebe a pokusit se v nich uvidět tříhlavého draka, co nad námi létá. Jsem rád, že Studio Švandova divadla neslevuje ze svých nároků a neúnavně se snaží nabídnout nepohodlné a nekonformní divadlo, které je možné vnímat i v hlubších souvislostech.“
Inscenace Srdce patří za mříže bude mít premiéru v sobotu 29. dubna 2017. Reprízy jsou plánované na 2. a 29. května, do konce divadelní sezóny pak bude hra na programu ještě 8. června 2017.
KDO JE KDO:
Alžběta Burianová
Absolventka DAMU, oboru režie činoherního divadla. Absolvovala v roce 2015 v Divadle DISK inscenací textu Ivana Vyrypajeva Iluze. Spolupracovala s Divadlem LETÍ, kde nastudovala hru Davida Košťáka Taxistyx, s Divadlem v Dlouhé a s Východočeským divadlem v Pardubicích. V tomto roce ji mimo režii ve Švandově divadle čeká inscenace v Divadle A. Dvořáka Příbram, v Městském divadle Brno a v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích. Při své práci se dosud zaměřuje na interpretaci současné dramatiky, při které vychází především z důkladné práce s herci.
David Košťák
Absolvent oboru teorie a kritika na DAMU. Překládá divadelní hry z anglického jazyka a je kmenovým dramaturgem Divadla LETÍ. Spolupracuje s Divadlem Spektákl a režiséry Janem Holcem, Alžbětou Burianovou a Kashou Jandáčkovou. Vlastní dramatické tvorbě se věnuje od roku 2013. Uvedeny byly jeho hry Fresh Love, Taxistyx (Divadlo LETÍ), Dáma s Camelkami (A Studio Rubín), Nad rozlitou mléčnou dráhou, Tahle země není pro mladý (Český rozhlas). Pro Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích napsal s Helenou Kebrtovou a Davidem Hlaváčem muzikál Kronikáři.
Anna Brotánková
Scénografka a kostýmní výtvarnice. Spolupracuje s režisérem Adamem Svozilem (Studio Hrdinů, Studiem DAMU Disk). Pracuje rovněž pro Městské divadlo v Drážďanech a další scény ve Spolkové republice Německo. Studovala scénografii na DAMU v Praze, v roce 2014 přestoupila na Hochschule für Bildende Künste Dresden, kde je od roku 2016 Meisterschüler u prof. Barbara Ehnes. V Německu získala také významná ocenění a stipendia (2014 Deutschlandstipendium, 2016 DAAD Preis für ausländische Studierende und das Landesstipendium Sachsen). V roce 2015 se podílela na hře Zápisky Malta Lauridse Brigga ve Studiu Hrdinů, v roce 2017 spoluvytvořila inscenaci A pak přišla Mirna ve Vile Štvanice. Podepsána je rovněž na dalších inscenacích v Drážďanech a v Berlíně.
Kateřina Höferová
Kostýmní výtvarnice a herečka. Jako asistentka spolupracuje v týmu s kostýmními výtvarnicemi Sylvou Z. Hanákovou a Zuzanou Přidalovou. Samostatně má za sebou spolupráci s režisérkou Jankou Ryšánek Schmiedtovou, Hanou Mikoláškovou, Terezou Říhovou, režisérem Vlastimilem Peškou, Michalem Sopuchem a dalšími (Činoherní studio v Ústí nad Labem, Divadlo Polárka, Divadelní studio JAMU Marta, Divadlo Radost, Městské divadlo Zlín aj.)
Robin Schenk
Absolvent ateliéru herectví Divadelní fakulty JAMU, multiinstrumentalista a skladatel, absolvent bakalářského studia hudební kompozice HF JAMU. Pracoval už pro řadu divadel a ve svých šestadvaceti letech má na svém kontě několik autorských spoluprací s režiséry Petrem Štěpánem, Hanou Marvanovou, Terezou Říhovou a dalšími mladými tvůrci.
Magdalena Bičíková, mediální servis: press@svandovodivadlo.cz
FOTOGALERIE (náhledy):